Tijdens de Roparun
Op deze pagina vind je de belangrijkste informatie voor vragen met betrekking tot tijdens de Roparun.
De routes van de Roparun worden jaarlijks opnieuw uitgestippeld door de vrijwilligers van het Roparun routeteam. De route wordt in verschillende versies gepubliceerd, dit heeft als reden dat de route tussentijds beïnvloed kan worden door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, vergunningen of om veiligheidsredenen. De definitieve route verschijnt 1 week voor de start van de Roparun.
Bekijk de actuele versie van de route via deze pagina.
Het reglement bevat alle regels, die buiten de normale verkeersregels, gelden. Het reglement voor de komende editie vind je hier.
Route Noord
Startlocatie – Evenementenlocatie Vliegveld Twenthe:
Vliegveld Twenthe
Vliegveldweg 345
7524 PT Enschede
Route Zuid
Volgt na de definitieve bekendmaking van de startlocatie.
Het team dient zich minimaal 2 uur voor aanvang van de starttijd aan te melden bij de inschrijfbalie van de organisatie in (of bij) de organisatietent. Het team dient zich 30 minuten voor de starttijd te melden in het startveld. Aanwijzingen door de organisatie dienen altijd opgevolgd te worden.
In zeer specifieke en bijzondere gevallen worden ontheffingen verleend op punten uit het Roparunreglement. Mocht je denken aanspraak te kunnen maken op een ontheffing, dan dien je dat schriftelijk en goed onderbouwd te doen door een e-mail te sturen naar info@roparun.nl. Geef in deze aanvraag duidelijk aan om welke regel en locatie het gaat.
Dit verzoek zal behandeld worden door kantoor of indien nodig voorgelegd worden bij de wedstrijdleiding. Een ontheffingsverzoek dient uiterlijk 1 april door ons te zijn ontvangen. Let op! Een ontheffing is pas goedgekeurd als hier een bevestiging van is ontvangen vanuit kantoor.
Bedenk dat lichte kleding beter zichtbaar is dan donkere kleding. Denk aan reflecterende hesjes (verplicht voor iedereen op de route), armbanden voor de nacht, ook voor de begeleiders, gevaren driehoeken, lantaarns met voldoende batterijen, kaartleeslampjes/standaard voor op de fiets, goede en werkende verlichting op de fiets en overige voertuigen. Ieder voertuig MOET beschikken over een EHBO set. De exacte regels met betrekking tot verlichting en dergelijke zijn te vinden zijn in het Roparunreglement.
Tijdens de Roparun is het op het parcours voor lopers en fietsers verplicht om een reflecterend en lichtgevend hesje te dragen. Dit moet gedragen worden tussen 20.00 en 08.00 uur.
Bij de publicatie van het Roparunreglement worden ook nieuwe hesjes goedgekeurd door onze wedstrijdleiding. Op dit moment geldt: Er zijn vele soorten veiligheidshesjes te verkrijgen maar het is voor lopers en fietsers verplicht gebruik te maken van het LED-hesje te dragen met tenminste 6 lampjes aan de voorzijde en tenminste 6 lampjes aan de achterzijde. Tevens dient het hesje voorzien te zijn van reflecterend materiaal aan zowel de voor- als de achterzijde.
Langs de route zijn er ongeveer iedere 20 kilometer toiletten te vinden, deze staan in ieder geval bij ieder checkpoint. Ook zijn er milieuplaatsen waar afvalcontainers staan om vuilniszakken achter te laten. De exacte locaties van toiletten en milieuplaatsen worden in de route bekendgemaakt.
Deelname aan de Roparun is mogelijk vanaf 16 jaar.
De lopers en fietsers zullen de route volgen om bij de finishlocatie uit te komen.
Na de eindtijdregistratie wandelen zij het laatste stuk naar de ceremoniële finish op de Coolsingel.
De overige teamleden mogen de voertuigen parkeren op gebied Vijfsluizen in Schiedam. Hier vandaan kan gemakkelijk de metro genomen worden naar de halte Beurs, dit is praktisch op de finishlocatie.
Er zijn per team 11 fietsen toegestaan. Op de route van de start tot aan Rotterdam zal een hoger aantal fietsen worden gedoogd, hiervoor hoeft geen ontheffing te worden aangevraagd.
Gezien de veiligheidsvoorschriften in Rotterdam is er op het laatste gedeelte van de route wel een strenge controle op het aantal van 11 fietsen.
Hiertoe is aan het einde van de Beijerlandselaan in Rotterdam een controle vak ingericht. Bij binnengaan van dit vak worden alle teams gecontroleerd op het maximale aantal van 11 fietsers en 1 loper. Vanaf de oversteek tot het Noordereiland zal nogmaals controle plaatsvinden op het gestelde maximum aantal van 11 fietsen.
Het is toegestaan om gebruik te maken van elektrische trapondersteuning tot maximaal 25 km/uur en een vermogen tot 250W. Met dit type gelden de verkeersregels voor fietsers.
Tijdens Roparun worden voertuigen ingedeeld in verschillende categorieën. De categorieën voertuigen zijn:
A) Motor zonder zijspan / Rijbewijs A
Let op: motoren mogen niet gebruikt worden voor ondersteuning van het team, uitsluitend voor het maken van foto/video-opnamen
B) Personenbusje, personenauto, camper e.d. (zonder aanhangwagen) / Rijbewijs B
Let op: Een B-voertuig met een (zo klein mogelijke) aanhanger met daarop uitsluitend een Dixie, is volgens dit reglement ook een B-voertuig.
C) Touringcar, vrachtauto, combinatie e.d. / Rijbewijs C en/of D
Let op: Een B-voertuig met aanhangwagen, Rijbewijs B (E), valt ook in Categorie C.
Er mogen voor ondersteuning van een team in totaal maximaal vier gemotoriseerde voertuigen worden ingezet indien deze alle 4 behoren tot de categorie B. Bij een combinatie uit de categorie B en C mogen er in totaal maximaal 3 voertuigen worden ingezet waarbij uitsluitend de combinatie is toegestaan van 2 voertuigen Categorie B en 1 voertuig Categorie C.
Voor beide combinaties geldt dat hierbij maximaal 1 voertuig categorie A mag worden toegevoegd (uitsluitend foto/video). Je kiest dus als team voor een van de volgende voertuigcombinaties:
- 4 x B-voertuig (+ 1 x A-voertuig)
- 2 x B-voertuig en 1 x C-voertuig (+ 1 x A-voertuig)
Ieder team ontvangt een aantal stickers die op de voertuigen geplakt moeten worden. Op een C-voertuig moeten meer stickers geplakt worden dan op een B-voertuig. Ongeacht welke combinatie jouw team inzet, kom je dus met hetzelfde aantal stickers uit. Instructies voor de te plakken aantallen zijn bijgevoegd bij de stickers.
In levensbedreigende situaties bel je natuurlijk eerst 112!
Tijdens de Roparun is de Roparun organisatie bereikbaar via het gebruikelijke telefoonnummer 010-4341165 (vanuit het buitenland +31104341165). Dit is het nummer van het Roparunkantoor dat tijdens de Roparun wordt bemand door het ACT, het Algemeen Coördinatie Team. Het ACT weet tijdens de Roparun waar alle teams zich bevinden en zorgt voor de registratie van alle gegevens.
In veel gemeenten zijn er zogenaamde doorkomstcomités actief die voor de doorkomende Roparunteams een feestje willen bouwen. Deze doorkomstcomités dienen hun doorkomstactiviteiten aan te melden bij de organisatie.
Na afloop van de Roparun ontvangt ieder team een mogelijkheid om punten uit te delen aan aangemelde doorkomstfeesten. Ook zal een vakjury punten verdelen onder de doorkomsten. De doorkomst met de meeste punten ontvangt de titel Roparunnerstad en ontvangt van de stichting een mooi geldbedrag te besteden aan een Roparun-doel in hun gemeente.
Op de route zijn 15 checkpoints waar een officiële tijdregistratie plaatsvindt. Op basis van deze doorkomsttijden en de gemiddelde snelheid van een team wordt de verwachte huidige positie van een team bepaald en op www.roparunlive.nl getoond. Het is hierbij wel zo dat hoe meer tijd er zit tussen een checkpoint doorkomst en de berekende positie hoe groter de afwijking kan/zal zijn. Zeker wanneer een team oponthoud heeft gehad (fout gelopen, brug die lang open staat etc.) kan deze afwijking groter worden. Om te zorgen dat het beeld op www.roparunlive.nl zo betrouwbaar mogelijk is, vragen we jullie om ons daarbij te helpen. Dit kan heel eenvoudig door ‘regelmatig’ een sms berichtje te sturen. Hoe dit werkt lees je in een later te publiceren instructie.
Voor alle deelnemers die opgenomen zijn in het teamportaal is er een collectieve verzekering vanuit Roparun. Ben je benieuwd waarvoor je verzekerd bent vanuit de organisatie? Hier vind je de polis van vorig jaar!