Ik heb last van mijn kuiten, wat nu?

Dit kan een aantal oorzaken hebben. Het kan zo zijn dat uw schoenen verouderd zijn en dat de steun en demping veel minder zijn geworden. Hierdoor kan de schoen de klappen niet goed meer opvangen en kunnen blessures/klachten ontstaan. Vaak gaan hardloopschoenen 1 tot 2 jaar mee (ligt eraan hoe vaak je loopt per week).

Of je hebt last van je kuiten door een te snelle opbouw. Als je spieren de belasting nog niet gewend zijn kan dit ook klachten geven. Zorg dat je de belasting aanpast aan de belastbaarheid. Zorg ook dat je wat krachtoefeningen erbij doet om een sterke basis te ontwikkelen, zie link onderaan deze tekst.

Het is ook mogelijk dat het aan jouw looptechniek ligt. Dat een bepaalde beweging gemaakt wordt tijdens het rennen waardoor de blessure optreedt. Probeer tijdens het rennen bewust te zijn hoe je aan het rennen bent. Valt er iets op of iets dat onnatuurlijk aanvoelt en probeer dat dan tijdens het rennen aan te passen. Veel lopers maken te grote passen tijdens het rennen, probeer de passen dichter bij het lichaamszwaartepunt te brengen.

Ter preventie of je hebt lichtelijk last tijdens het lopen kan je compressie kousen laten aanmeten. Dit zorgt ervoor dat de kuiten beter ondersteund worden en zorgt voor betere doorbloeding waardoor afvalstoffen ook sneller afgevoerd kan worden.

Als de klachten ook in het dagelijks leven optreden kan het zijn dat er meer aan de hand is maak dan een afspraak met een fysiotherapeut bij jou in de buurt.

Link:   https://www.sportzorg.nl/oefeningen